Powoli kończy się rok szkolny i kończą się nasze zajęcia z robotami scribotami. Udało nam się je na tyle zmodyfikować, by mogły lepiej widzieć i optymalnie wykorzystywać swoje szczypce. Stworzyliśmy także programy, które te umiejętności testowały. Teraz pora na porządkowanie i rozbiórkę naszych robotów, z którymi zdążyliśmy się już zżyć:).
Roboty - skriboty już złożone, przetestowane i gotowe do programowania, a do tego wszystkie działają - prawie bezbłędnie:) Programowanie skribotów nie należy do najłatwiejszych. Czasem bowiem czegoś nie zauważą, czasem nie zatrzymają się na czas, a czasem ich koła nie obracają się w jednakowej prędkości. Jednak uczniowie klasy 6b - potrafią sobiei z tym dać radę:)
Gdy wreszcie udało się złożyć roboty - była chwila na zabawę i naukę sterowania robotami. Uczniowie 6b starali się bardzo, roboty - podobnie:) Więc zabawa była przednia, a że czasem robocik zupełnie tracił orientację i zamiast do mety jechał w przeciwnym kierunku:) Złośliwość rzeczy martwych - tak się mówi:)
Drugim zadaniem zespołów - było takie pokierowanie robotami, by za pomocą swoich szczypiec/chwytaków podniosły wcześniej skonstruowane przeszkody. To zadanie o dziwo okazało się być zdecydowanie łatwiejszym:)
W ubiegły piątek wybraliśmy się na wycieczkę do Opola. Pospacerowaliśmy po Starym Mieście, następnie odwiedziliśmy Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, gdzie zobaczyliśmy amfiteatr, wzięliśmy udział w warsztatach, po czym zwiedziliśmy wystawę interaktywną: śpiewaliśmy popularne piosenki, poznaliśmy historię piosenek i piosenkarzy, a nawet zrobiliśmy zdjęcia w strojach piosenkarzy. Następnie wybraliśmy się do opolskiego ZOO, gdzie miło spędziliśmy czas. Każdy świetnie się bawił.
Dzisiaj uczniowie klasy 6b wzięli udział w warsztatach sensorycznych "Tajemnice Ciemności" poprowadzonych przez pana Marcina Grabińskiego z "Fundacji Ważni Ludzie". Przez ponad 3 godziny poznawaliśmy świat osób niewidomych i ociemniałych. Dowiedzieliśmy się jak postrzegają oni otaczający ich świat i z jakimi problemami się spotykają. Na koniec - w zupełnych ciemnościach, odwiedziliśmy między innymi: kopalnię, ulicę, czy salę lekcyjną. Warsztaty były niezwykłym doświadczeniem i zapewne zapadną uczniom na długo w pamięci oraz uwrażliwią na problemy osób z tą niepełnosprawnością.
Zdecydowanie trudniej zrobić reakcję łańcuchową za pomocą domina - tu potrzeba nie tylko precyzji, ale i mnóstwo cierpliwości.
Reakcję łańcuchową można zbudować także samodzielnie w grze/programie Crazy Machines. Tak też zrobiła klasa 8b - oto kilka przykładów:)
Nasze roboty (klasa 6b) z klocków Skrikit są już gotowe. Mamy wśród nich roboty latające, sprzątające baseny - czy zbierające złom:) Zdjęcia także zrobione, więc teraz pora na wykonanie tablic informacyjnych i stojaczków. Mamy nadzieję, że od poniedziałku wystawa robotów w szkolnej bibliotece będzie już dostępna:)
Jak się okazuje i to nie po raz pierwszy - wykombinowanie działającej reakcji łańcuchowej wymaga nie tylko wyobraźni, ale i cierpliwości i samozaparcia. Klasa 8b - próbowała swoich sił z reakcją z wykorzystaniem Gravitraxa i klocków domina. Od niedawna mamy także w swoich zasobach - gravitraxowe wyzwania, którym tym razem zajął się Paweł, a wcześniej Bartek i Agata.
W ubiegłym tygodniu, a także dzisiaj - podczas zajęć z informatyki - uczniowie klasy 4b, zrobili sobie najpierw tabelki w edytorze tekstowym - a potem... zagrali w "Statki" i jak widać świetnie się przy tym bawili:) Nauczyli się też korzystać z googlowego chata by można było grać także na odległość:)
Jedna grupa - klasy 6b - właśnie otrzymała specjalne certyfikaty za udział w zajęciach programistycznych Skriware, a druga z dużą cierpliwością rozkręcała roboty skriboty i elementy klocków skrikit.
Grupa I - klasy 4b, otrzymała certyfikaty ukończenia zajęć z programowania ze Scottie Go.
Dnia 13 grudnia, we wtorek, klasa 6B i 4B pojechała na wycieczkę do Krakowa. Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Obwarzanka, w którym nie tylko mogliśmy dowiedzieć się o historii obwarzanków, ale także mogliśmy zrobić i skosztować własnego. Były pyszne! Następnie obydwie klasy zakupiły pamiątki i prezenty dla bliskich na Jarmarku świątecznym. Potem na lotnisku w Krakowie dowiedzieliśmy się o zachowaniu bezpieczeństwa podczas lotu, różnych ciekawostkach związanych z pracą lotniska, a także weszliśmy na taras widokowy, gdzie podziwialiśmy startujące i lądujące samoloty. Na zakończenie wycieczki poszliśmy zobaczyć Wawel nocą! Miasto wyglądało przepięknie, szczególnie taką porą roku!
Zuzanna Antoniuk kl. 6b
Jak się okazuje obłaskawianie skribotów nie jest najłatwiejsze. Dzisiejsze zadanie jakie stanęło przed uczniami klasy 6b - wydawało się proste. Nauczyć robota by podjechał do klocka, zamknął na nim swoje szczypce i odjechał z nim. Łatwo powiedzieć - trudniej wykonać, gdy pole widzenia robota jest dosyć ograniczone. Jednak znaleźli się programiści - którzy dali radę:)
Dzisiaj uczniowie klasy 6b wzięli udział w warsztatach animacji poklatkowej, które przeprowadzili: Paulina Tura oraz Antoni Michalski. Za pomocą programu PicPac i oczywiście własnej wyobraźni udało się stworzyć krótkie filmiki ilustrowane muzyką. To świetne przetarcie przed nadchodzącym szkolnym konkursem animacji poklatkowej. Pięknie dziękujemy naszym starszym kolegom.
28 listopada wzięliśmy udział w warsztatach "Notatki, jakie lubi mózg ucznia" przeprowadzonych przez panią Bogusia Mikołajczyk - zakręconej pani biolog z Tarnowskich Gór. Zajęcia były fantastyczne i bardzo nam się spodobały. Dzięki nim dowiedzieliśmy się jak robić, krótkie - a zarazem ciekawe notatki z zajęć i jak uatrakcyjnić nasze wpisy w zeszytach:) Może uda nam się z kilka wskazówek wykorzystać na zajęciach w szkole:) Bardzo pani Bogusi za zajęcia - Dziękujemy!!!
Nasze roboty skriboty początkowo zamieniły się w buldożery, które zniszczyły w ciągu kilku sekund (no może jednak minut) wcześniej zbudowane miasteczko. Burzenie szło im bardzo sprawnie, to też gdy już miasto zniknęło z podłogi, na powstałym w tym miejscu torze - odbyły się wyścigi. Zaś na koniec - nauczyliśmy się zaprogramować naszego robota tak - by sam pokonał tor. Za tydzień kolejne zadania przed skrobotami i nami.
Robot Scottie Go przemierza kolejne kontynenty - tym razem wybrał się z klasą 4b aż do Azji. Przyglądając się zdjęciom - można zauważyć, że Scottie - ćwiczy nie tylko zwoje w młodych głowach, ale także i ogólną sprawność fizyczną:) Dodać warto, że dotychczas, żadna z klas, które pomagały Scottiemu tak daleko nie zaszła. Gratulacje. Także uczniowie klasy 5b kontynuują wędrówkę z robotem. Trzymamy kciuki i za nich:)
Dzień Chłopca w klasie VI b świętujemy nie tylko 30 września. W tym dniu chłopcy dostali certyfikaty „Super Chłopca” i słodkości, były serdeczne życzenia oraz pyszna pizza. Parę dni później wiele emocji i wrażeń dostarczyła nam wspólna gra w kręgle. Nie możemy się już doczekać kolejnej klasowej imprezy, dzięki której będziemy mieć mnóstwo wspólnych wspomnień.
31 października uczniowie klasy 6b i 8b zwiedzili multimedialną wystawę VAN GOGH Multi-Sensory Exhibition w Galeria Szyb Wilson. Skoro już zajechali tak daleko:) to nie można było odwiedzić fantastycznego Nikiszowca, a także znajdującego się w tej dzielnicy Oddział Muzeum Historii Miasta Katowic. Za co bardzo dziękujemy. Dodatkowym smaczkiem była wędrówka szlakiem Beboków.
Dzisiaj, 26 października, z klockami Skrikit - pozyskanymi w ramach programu Laboratoria Przyszłości, zaznajamiali się, gościnnie, uczniowie klasy 6c i trzeba powiedzieć - fantastycznie im poszło. Najpierw szybciutko rozkręcili poprzednie konstrukcje, a następnie złożyli własne. Jeszcze tylko zrobią karty informacyjne i kolejne konstrukcje powędrują na mini wystawkę. Brawo!!!
Klasa 8b przygotowuje się do wykonania reakcji łańcuchowej. Jednym z elementów przygotowania się do stworzenia projektu - jest nauka obsługi programu Algodoo. Oto trzy pierwsze projekty reakcji stworzone w tym właśnie programie:)
18 i 19 października klasa 6b i 8b także kodowała w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania "CodeWeek 2022". Jednak oczywiście nie w programie TI - tylko w starym, dobrym Baltiem, którego wcześniej nie mieli okazji poznać:) Odkurzyliśmy te program i sympatycznego czarodzieja, a z jego pomocą wyczarowywali domki:)
Za udział w akcji - klasy Kimowe otrzymały specjalny certyfikat
Od 9 do 24 października trwa Europejski Tydzień Kodowania. W tym tygodniu wezmą w nim udział wszystkie klasy Kimowe. Zaczęła w poniedziałek klasa 4b, która najpierw uczyła się sterować żółwiem (programie TI99), a następnie kodowała wraz ze Scottiem.
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej - uczniowie klas 6b i 8b wykonali portrety nauczycieli, którzy ich uczą w "Czwórce". Niektórzy nauczyciele doczekali się nawet kilku portretów:))
Już prawie gotowe:) Dzisiaj uczniowie klasy 6b - dokończyli karty informacyjne (w Canvie), opisujące ich roboty - wykonane z klocków SkriKit (pozyskanych w ramach projektu Laboratoria Przyszłości), a także zbudowali specjalne konstrukcje - stojaki na karty. Jutro jeszcze kosmetyczne poprawki i wystawka w naszej szkolnej bibliotece gotowa:)
W poniedziałek, klasa 4b podczas zajęć z informatyki najpierw zajrzała do wnętrza komputera, a przećwiczyła jak podłączyć do jednostki - klawiaturę, mysz, głośniki, monitor - czy Internet:) Było co robić przez całe 45 minut:) Oczywiście wszystko dobyło się z zachowaniem bezpieczeństwa - czyli bez prądu:)